නියතවම සම්මුඛ වන සිරාත් පාලම: Difference between revisions

From Yahamaga
No edit summary
No edit summary
 
(2 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 5: Line 5:
<br>
<br>
[[File:Sirathul.jpg|300px|right|]]
[[File:Sirathul.jpg|300px|right|]]
මරණින් මතු ජීවිතයත් පවතිනවා යන්නත්, මෙලොව කල යහපත් හා අයහපත් ක්‍රියාවන් එහිදී විනිශ්චය කරනවා යන්නත් ඉස්ලාම් දහමේ ඉගෙන්වීමයි. මෙම ඉගෙන්වීමන් ඉස්ලාම් දහමේ දිව්‍යමය පුස්යතකය වන අල් කුර්ආනයේ සහ අල්හදීසයේ දීර්ඝ ලෙස විස්තර කිරීම දක්නට ලැබේ. ඉස්ලාම් දහමේ විශ්වාස කලයුතු මූලික කරුණු 06 න් එකක් වන [[විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම]] යන විෂය මීට ඉහත [[යහමග අඩවිය]] තුල පවා විවිධ මාතෘකා යටතේ විවිධ අවස්ථාවන් හි සාකච්චා කොට ඇත. එවැනි ලිපි කිහිපයක් මෙහි ඔබේ අවදානයට ගෙන එන්නේ නම්,
මරණින් මතු ජීවිතයත් පවතිනවා යන්නත්, මෙලොව කල යහපත් හා අයහපත් ක්‍රියාවන් එහිදී විනිශ්චය කරනවා යන්නත් ඉස්ලාම් දහමේ ඉගෙන්වීමයි. මෙම ඉගෙන්වීමන් ඉස්ලාම් දහමේ දිව්‍යමය පුස්යතකය වන අල් කුර්ආනයේ සහ අල්හදීසයේ දීර්ඝ ලෙස විස්තර කිරීම දක්නට ලැබේ. ඉස්ලාම් දහමේ විශ්වාස කලයුතු මූලික කරුණු 06 න් එකක් වන [[:Category:විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම|'''විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම''']] යන විෂය මීට ඉහත [[යහමග අඩවිය]] තුල පවා විවිධ මාතෘකා යටතේ විවිධ අවස්ථාවන් හි සාකච්චා කොට ඇත. එවැනි ලිපි කිහිපයක් මෙහි ඔබේ අවදානයට ගෙන එන්නේ නම්,


<categorytree mode="pages" style="background-color:" namespaces="Main Category">Category:විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම</categorytree>
<categorytree mode="pages" style="background-color:" namespaces="Main Category">Category:විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම</categorytree>
Line 15: Line 15:
------------
------------
==සිරාත්==
==සිරාත්==
==== භාෂාමය වශයෙන් සිරත් යන්නෙහි තේරුම===
=== භාෂාමය වශයෙන් සිරත් යන්නෙහි තේරුම===
සිරත් යන අරාබි වචනය මාර්ගයකට හෝ මාර්ගයකට යොමු කරයි. පැහැදිලි මාර්ගයක් සිරත් ලෙස හැඳින්වේ.
සිරත් යන අරාබි වචනය මාර්ගයකට හෝ මාර්ගයකට යොමු කරයි. පැහැදිලි මාර්ගයක් සිරත් ලෙස හැඳින්වේ.


==== ඉස්ලාමීය පාරිභාෂිතයේ සිරත් යන්නෙහි තේරුම ====
==== ඉස්ලාමීය පාරිභාෂිතයේ සිරත් යන්නෙහි තේරුම ====


i. ඉබ්නු හස්ම් සිරාත් ගැන පැවසුවේ, "එය නිරය හරහා ගමන් කරන මාර්ගයකි, එවිට අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, ඔහු කැමති නම්, ගැලවීම ලැබෙනු ඇත, ඔහු කැමති ඕනෑම අයෙකු විනාශයට පත් වනු ඇත."
# ඉබ්නු හස්ම් සිරාත් ගැන පැවසුවේ, "එය නිරය හරහා ගමන් කරන මාර්ගයකි, එවිට අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, ඔහු කැමති නම්, ගැලවීම ලැබෙනු ඇත, ඔහු කැමති ඕනෑම අයෙකු විනාශයට පත් වනු ඇත."
# අල්-නවාවි පැවසුවේ, “සිරාත් යනු නිරයේ මුදුනට ඉහළින් පිහිටුවා ඇති පාලමකි; අල්ලාහ් අපව එයින් ආරක්ෂා කරත්වා”


ii අල්-නවාවි පැවසුවේ, “සිරාත් යනු නිරයේ මුදුනට ඉහළින් පිහිටුවා ඇති පාලමකි; අල්ලාහ් අපව එයින් ආරක්ෂා කරත්වා”
==== සිරත් ====


==== සිරත් ====
අයි සඳහා සාක්ෂි. අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, පවසයි (අර්ථයේ අර්ථකථනය),  
අයි සඳහා සාක්ෂි. අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, පවසයි (අර්ථයේ අර්ථකථනය),  


Line 42: Line 42:


# Sufyan ibn 'Uyaynah මෙසේ පැවසීය: "Ahl al-Sunnah wal-Jama'ah කරුණු දහයක් විශ්වාස කරයි; ඔවුන් සියල්ලන්ම විශ්වාස කරන ඕනෑම අයෙකු සැබවින්ම සුන්නාවේ අනුගාමිකයෙකු වන අතර, ඔවුන්ගෙන් කිසිවක් අත්හරින තැනැත්තා සුන්නාහ්ව අත්හැර දමා ඇත: දිව්ය නියෝගය තහවුරු කිරීම, අබු බකර් සහ උමර් (සහබාවේ සෙසු අයට වඩා) ප්රමුඛත්වය ලබා දීම , මැදහත්වීම, ශේෂය, සිරත්…”
# Sufyan ibn 'Uyaynah මෙසේ පැවසීය: "Ahl al-Sunnah wal-Jama'ah කරුණු දහයක් විශ්වාස කරයි; ඔවුන් සියල්ලන්ම විශ්වාස කරන ඕනෑම අයෙකු සැබවින්ම සුන්නාවේ අනුගාමිකයෙකු වන අතර, ඔවුන්ගෙන් කිසිවක් අත්හරින තැනැත්තා සුන්නාහ්ව අත්හැර දමා ඇත: දිව්ය නියෝගය තහවුරු කිරීම, අබු බකර් සහ උමර් (සහබාවේ සෙසු අයට වඩා) ප්රමුඛත්වය ලබා දීම , මැදහත්වීම, ශේෂය, සිරත්…”
# අහමඩ් ඉබ්න් හන්බල් පැවසුවේ “සිරාත් සැබෑ ය.”
# අහමඩ් ඉබ්න් හන්බල් පැවසුවේ “සිරාත් සැබෑ ය.”
# Abu Zur'ah al-Razi සහ Abu Hatim al-Razi පැවසුවේ: "අපි Hijaz, Iraq, Syria සහ Yemen යන සෑම ප්‍රදේශයකම විද්වතුන් මුණගැසුණු අතර, ඔවුන්ගේ විශ්වාසයේ කොටසක් වන්නේ... සිරාත් සැබෑවක් බවයි."
# Abu Zur'ah al-Razi සහ Abu Hatim al-Razi පැවසුවේ: "අපි Hijaz, Iraq, Syria සහ Yemen යන සෑම ප්‍රදේශයකම විද්වතුන් මුණගැසුණු අතර, ඔවුන්ගේ විශ්වාසයේ කොටසක් වන්නේ... සිරාත් සැබෑවක් බවයි."
# හර්බ් ඉබ්න් ඉස්මයිල් අල්-කර්මනි මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය; එය නිරයේ මුදුනට ඉහළින් තබනු ලබන අතර මිනිසුන් එය තරණය කරනු ඇත, පාරාදීසය ඉන් ඔබ්බට ය. අපි අල්ලාහ්ගෙන් ඉල්ලා සිටින්නේ අපව ආරක්ෂිතව තබාගෙන එය ආරක්ෂිතව තරණය කිරීමට අපට හැකියාව ලබා දෙන ලෙසයි.
# හර්බ් ඉබ්න් ඉස්මයිල් අල්-කර්මනි මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය; එය නිරයේ මුදුනට ඉහළින් තබනු ලබන අතර මිනිසුන් එය තරණය කරනු ඇත, පාරාදීසය ඉන් ඔබ්බට ය. අපි අල්ලාහ්ගෙන් ඉල්ලා සිටින්නේ අපව ආරක්ෂිතව තබාගෙන එය ආරක්ෂිතව තරණය කිරීමට අපට හැකියාව ලබා දෙන ලෙසයි.
# අල්-බර්බහාරි මෙසේ පැවසීය: “අපි නිරය හරහා සිරත් විශ්වාස කරමු; අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ සිරත් මත ගමන් කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ එය තරණය කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති අය නිරයට වැටෙනු ඇත. ඔවුන්ගේ ඇදහිල්ලට සරිලන ආලෝකයන් ඔවුන්ට ලැබෙනු ඇත.”
# අල්-බර්බහාරි මෙසේ පැවසීය: “අපි නිරය හරහා සිරත් විශ්වාස කරමු; අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ සිරත් මත ගමන් කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ එය තරණය කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති අය නිරයට වැටෙනු ඇත. ඔවුන්ගේ ඇදහිල්ලට සරිලන ආලෝකයන් ඔවුන්ට ලැබෙනු ඇත.”
# Ibn Abi Zayd al-Kayrawani මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය, මිනිසුන් ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන්ට අනුකූලව එය තරණය කරනු ඇත. සමහරක් ගැලවීම ලැබුවත්, ඔවුන් නිරයේ ගින්නෙන් ගැලවෙන වේගය අනුව වෙනස් වේ. ඒ වගේම සමහර අයගේ ක්‍රියා නිසා ඔවුන්ව ඒ තුළට වැටෙනවා.”
# Ibn Abi Zayd al-Kayrawani මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය, මිනිසුන් ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන්ට අනුකූලව එය තරණය කරනු ඇත. සමහරක් ගැලවීම ලැබුවත්, ඔවුන් නිරයේ ගින්නෙන් ගැලවෙන වේගය අනුව වෙනස් වේ. ඒ වගේම සමහර අයගේ ක්‍රියා නිසා ඔවුන්ව ඒ තුළට වැටෙනවා.”


Line 173: Line 168:
ඉබ්නු උතයිමින් පැවසුවේ, “ඔවුන් සිරත් තරණය කළ පසු, ඔවුන්ව පාරාදීසය සහ නිරය අතර පාලමක් මත සිටුවනු ලබන අතර, එහිදී ඔවුන් අතර ලකුණු රැස් කරනු ලැබේ. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම නැවත නැඟිටීමේ දිනයේ සිටගෙන සිටින ස්ථානයේ සිදුවන ලකුණු සැකසීම හැර වෙනත් දෙයකි. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම - සහ අල්ලාහ් හොඳින්ම දන්නා - ඇදහිලිවන්තයන්ගේ හදවත් අමනාපයෙන්, අමනාපයෙන් සහ කෝපයෙන් පිරිසිදු කිරීමට අදහස් කරයි, එවිට ඔවුන් වඩාත් පරිපූර්ණ තත්වයෙන් පාරාදීසයට ඇතුල් වනු ඇත. ඒ මක්නිසාද යත් යමෙකු තමාට වැරදි කළ තැනැත්තා සමඟ ලකුණු සමථයකට පත් කරන විට පවා ඔහුට එරෙහිව වරදක් කළ තැනැත්තා කෙරෙහි යම් අමනාපයක් අනිවාර්යයෙන්ම ඔහුගේ හදවතේ පවතිනු ඇත. නමුත් පාරාදීසයේ වැසියන් ඔවුන් අතර ලකුණු සම්පූර්ණයෙන් නිරවුල් වන තුරු ස්වර්ගයට ඇතුළු නොවනු ඇත, එබැවින් ඔවුන් හොඳම තත්ත්වයේ සිටින විට එයට ඇතුල් වනු ඇත. එබැවින් ඔවුන් පිරිසුදු වී පවිත්‍ර වූ පසු ඔවුන්ට පාරාදීසයට ඇතුළු වීමට අවසර දෙනු ලැබේ.”
ඉබ්නු උතයිමින් පැවසුවේ, “ඔවුන් සිරත් තරණය කළ පසු, ඔවුන්ව පාරාදීසය සහ නිරය අතර පාලමක් මත සිටුවනු ලබන අතර, එහිදී ඔවුන් අතර ලකුණු රැස් කරනු ලැබේ. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම නැවත නැඟිටීමේ දිනයේ සිටගෙන සිටින ස්ථානයේ සිදුවන ලකුණු සැකසීම හැර වෙනත් දෙයකි. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම - සහ අල්ලාහ් හොඳින්ම දන්නා - ඇදහිලිවන්තයන්ගේ හදවත් අමනාපයෙන්, අමනාපයෙන් සහ කෝපයෙන් පිරිසිදු කිරීමට අදහස් කරයි, එවිට ඔවුන් වඩාත් පරිපූර්ණ තත්වයෙන් පාරාදීසයට ඇතුල් වනු ඇත. ඒ මක්නිසාද යත් යමෙකු තමාට වැරදි කළ තැනැත්තා සමඟ ලකුණු සමථයකට පත් කරන විට පවා ඔහුට එරෙහිව වරදක් කළ තැනැත්තා කෙරෙහි යම් අමනාපයක් අනිවාර්යයෙන්ම ඔහුගේ හදවතේ පවතිනු ඇත. නමුත් පාරාදීසයේ වැසියන් ඔවුන් අතර ලකුණු සම්පූර්ණයෙන් නිරවුල් වන තුරු ස්වර්ගයට ඇතුළු නොවනු ඇත, එබැවින් ඔවුන් හොඳම තත්ත්වයේ සිටින විට එයට ඇතුල් වනු ඇත. එබැවින් ඔවුන් පිරිසුදු වී පවිත්‍ර වූ පසු ඔවුන්ට පාරාදීසයට ඇතුළු වීමට අවසර දෙනු ලැබේ.”


උපුටා ගැනීම - dorar.net https://dorar.net/en/aqadia/112
උපුටා ගැනීම - [https://dorar.net/en/aqadia/112 dorar.net]


------------
------------
උපුටා ගැනීම අවසානයි.
උපුටා ගැනීම අවසානයි.


<br>
<br>

Latest revision as of 04:12, 17 April 2024

  යහමග ඇඩමින් වන මා අබූ අර්ශද් වෙමි.       Home       Categories       Help       About Us      


මරණින් මතු ජීවිතයත් පවතිනවා යන්නත්, මෙලොව කල යහපත් හා අයහපත් ක්‍රියාවන් එහිදී විනිශ්චය කරනවා යන්නත් ඉස්ලාම් දහමේ ඉගෙන්වීමයි. මෙම ඉගෙන්වීමන් ඉස්ලාම් දහමේ දිව්‍යමය පුස්යතකය වන අල් කුර්ආනයේ සහ අල්හදීසයේ දීර්ඝ ලෙස විස්තර කිරීම දක්නට ලැබේ. ඉස්ලාම් දහමේ විශ්වාස කලයුතු මූලික කරුණු 06 න් එකක් වන විනිශ්චය දිනය විශ්වාස කිරීම යන විෂය මීට ඉහත යහමග අඩවිය තුල පවා විවිධ මාතෘකා යටතේ විවිධ අවස්ථාවන් හි සාකච්චා කොට ඇත. එවැනි ලිපි කිහිපයක් මෙහි ඔබේ අවදානයට ගෙන එන්නේ නම්,

මෙම “අවසාන දිනය“ නොහොත් “විනිශ්චය දිනය“ පිලිබදව ඉස්ලාම් දහම කථා කරන විට ඒ තුල “සිරාතුල් මුස්තකීන්“ නම් පාලමක් පිලිබදව ද නිතර කථා කරයි. මෙම “සිරාත්“ නම් පාලම මූලික කරගෙන මුස්ලීම් සමාජය තුල විවිධ වූ මිත්‍යා විශ්වාස සහ පිලිගැනීමන් රාශියක්ද පවතින නිසා එම විෂය අල් කුර්ආනය සහ අල් හදීසය මූලික කරගෙන මෙතැන් සිට විමසා බැලීමට අදහස් කරමි.

  •  මෙම ලිපිය අන්තර්ජාල උපුටා ගැනීමක් වන අතර මෙතැන් සිට උපුටා ගැනීම ආරම්භ වේ.

සිරාත්

භාෂාමය වශයෙන් සිරත් යන්නෙහි තේරුම

සිරත් යන අරාබි වචනය මාර්ගයකට හෝ මාර්ගයකට යොමු කරයි. පැහැදිලි මාර්ගයක් සිරත් ලෙස හැඳින්වේ.

ඉස්ලාමීය පාරිභාෂිතයේ සිරත් යන්නෙහි තේරුම

  1. ඉබ්නු හස්ම් සිරාත් ගැන පැවසුවේ, "එය නිරය හරහා ගමන් කරන මාර්ගයකි, එවිට අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, ඔහු කැමති නම්, ගැලවීම ලැබෙනු ඇත, ඔහු කැමති ඕනෑම අයෙකු විනාශයට පත් වනු ඇත."
  2. අල්-නවාවි පැවසුවේ, “සිරාත් යනු නිරයේ මුදුනට ඉහළින් පිහිටුවා ඇති පාලමකි; අල්ලාහ් අපව එයින් ආරක්ෂා කරත්වා”

සිරත්

අයි සඳහා සාක්ෂි. අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, පවසයි (අර්ථයේ අර්ථකථනය),

" ඔබගෙන් කිසිවෙක් නැත, ඔහු එයට පැමිණෙනු ඇත; ඔබගේ දෙවියන්ගේ නියෝගයක් අනිවාර්යයෙන්ම සිදු විය යුතුය.  එවිට අපි බිය වූ අයව බේරා ගන්නෙමු. අල්ලාහ් සහ අපි වැරදිකරුවන්ව දණින් වැටී එහි තබන්නෙමු." 

අල්කුර්ආනය 19:71-72

  • Ibn Jarir පැවසුවේ, “ ඔබගෙන් කිසිවෙක් නැත, නමුත් ඔහු එයට පැමිණෙනු ඇත යන පදය සම්බන්ධයෙන් ඉබ්නු සයිද් පැවසුවේය : 'මුස්ලිම්වරුන් සඳහා එයට පැමිණීම යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ පාලම හරහා යාමයි. එය උඩින් යන අතර බහුදේවවාදීන්ට එහි පැමිණීමෙන් අදහස් වන්නේ ඔවුන් එයට ඇතුළු වන බවයි.' අල්-නවවි පැවසුවේ, "නිවැරදි දැක්ම නම් මෙම වැකියෙන් එයට පැමිණීම යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ එය ඉක්මවා යාමයි . නිරයට නියම වූවන් එයට වැටෙන අතර අනෙක් අය ගැලවනු ලබන නිරය මත පිහිටුවන ලද පාලමක් වන සිරත් මත ය. ඉබ්නු තයිමියා පැවසුවේ, “ ඔබගෙන් කිසිවෙක් නැත, නමුත් ඔහු එයට පැමිණෙනු ඇත යන පදයේ සඳහන් වන නිරයට පැමිණීම සම්බන්ධයෙන් , නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ එය සහීහ් හදීසයේ පැහැදිලි කළහ. ජාබීර්ගෙන් මුස්ලිම් විසින් විස්තර කරන ලදී: "එයින් අදහස් කරන්නේ සිරත් හරහා ගමන් කිරීම" සහ සිරත් යනු පාලමයි. මේ ලෝකයේ බාලවයස්කාරයෙක් වුවත් නැතත්, ස්වර්ගයට ඇතුළු වන සෑම කෙනෙකුම අනිවාර්යයෙන්ම එය පසුකර යනු ඇත. ii නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ පැවසූ බව අබු සයීද් අල්-ඛුද්රි (රළියල්ලාහු අන්හු) පැවසූ බව වාර්තා විය . .” අපි ඇහුවා: අල්ලාහ්ගේ දූතයාණෙනි, පාලම කුමක්ද? ඔහු මෙසේ පැවසීය: අල්-සදාන් ලෙස හඳුන්වන නජ්ද්හි කටු වැනි කොකු සහ කරල් සහ පැතලි, යකඩ කොකු ඇති සිනිඳු සහ ලිස්සන සුළු පාලමක්. ඇදහිලිවන්තයන් ඇසිපිය හෙළන තරම්, විදුලි කෙටීම් මෙන්, සුළඟ මෙන්, වේගවත්ම අශ්වයන් හා ඔටුවන් මෙන් එගොඩ වනු ඇත. සමහර අය සීරීමට ලක් වූ පසු බේරෙනු ඇත, සමහරක් නිරයේ ගින්නෙහි ගොඩගැසෙනු ඇත. (අල්-බුහාරි, මුස්ලිම්) ඉබ්නු හජාර් පැවසුවේ, "එවිට පාලම ගෙන එනු ලැබේ" යන වචන වලින් අදහස් කරන්නේ සිරාත්, එය පාරාදීසය සහ නිරය අතර පාලමක් හා සමාන වන අතර එය විශ්වාස කරන්නන් තරණය කරනු ඇත."
  • අල්-කස්තාලානි පැවසුවේ, “සංක්‍ෂිප්ත කිරීමට, කණ්ඩායම් තුනක් ඇත: එක් කණ්ඩායමක් ආරක්ෂිතව සහ හානියකින් තොරව පාරාදීසයට ළඟා වනු ඇත. තුවාල වී පසුව ගැලවී පාරාදීසයට ළඟා වන තවත් කණ්ඩායමක්; සහ නිරයට වැටෙන කණ්ඩායමක්, 'ඔවුන්ගෙන් අන්තිමයා එය තරණය කරන තුරු', එනම් ආරක්ෂිතව එගොඩ වන අයගෙන් අන්තිමයාය.

සිරාත් යනු සැබෑවක් බවත් එය නිරයේ මුදුන හරහා විහිදෙන පාලමක් බවත් විද්වතුන් ඒකමතිකව එකඟ වී ඇත, “සිරාත් යනු පාලමක් බව විද්වතුන් ඒකමතිකව එකඟ වෙති. නිරයේ මුදුන හරහා විහිදෙන අතර මිනිසුන් ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන්ට අනුකූලව එය තරණය කරනු ඇත, ඔවුන් ඒ අනුව ඔවුන්ගේ වේගය වෙනස් වනු ඇත.

  • 'ඉයාද් පැවසුවේ, 'එවිට සිරත් නිරයේ මුදුනේ සිටුවනු ලැබේ' යන වචන වලින් ... මෙයින් ඇඟවෙන්නේ සිරාත් සැබෑ බවත් මුස්ලිම්වරුන් එය විශ්වාස කළ යුතු බවත්ය. එය පෙනෙන අර්ථයට අනුව තේරුම් ගත යුතු බවත්, වෙනත් ආකාරයකින් අර්ථකථනය නොකළ යුතු බවත් මුල් පරම්පරාවන් ඒකමතිකව එකඟ විය. එය සැබවින්ම කෙබඳුදැයි අල්ලාහ් හොඳින්ම දන්නා අතර අනෙක් හදීසයේ සඳහන් වන පරිදි එය පාලමයි.

සිරාත් ගැන විද්වත් අදහස්

  1. Sufyan ibn 'Uyaynah මෙසේ පැවසීය: "Ahl al-Sunnah wal-Jama'ah කරුණු දහයක් විශ්වාස කරයි; ඔවුන් සියල්ලන්ම විශ්වාස කරන ඕනෑම අයෙකු සැබවින්ම සුන්නාවේ අනුගාමිකයෙකු වන අතර, ඔවුන්ගෙන් කිසිවක් අත්හරින තැනැත්තා සුන්නාහ්ව අත්හැර දමා ඇත: දිව්ය නියෝගය තහවුරු කිරීම, අබු බකර් සහ උමර් (සහබාවේ සෙසු අයට වඩා) ප්රමුඛත්වය ලබා දීම , මැදහත්වීම, ශේෂය, සිරත්…”
  2. අහමඩ් ඉබ්න් හන්බල් පැවසුවේ “සිරාත් සැබෑ ය.”
  3. Abu Zur'ah al-Razi සහ Abu Hatim al-Razi පැවසුවේ: "අපි Hijaz, Iraq, Syria සහ Yemen යන සෑම ප්‍රදේශයකම විද්වතුන් මුණගැසුණු අතර, ඔවුන්ගේ විශ්වාසයේ කොටසක් වන්නේ... සිරාත් සැබෑවක් බවයි."
  4. හර්බ් ඉබ්න් ඉස්මයිල් අල්-කර්මනි මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය; එය නිරයේ මුදුනට ඉහළින් තබනු ලබන අතර මිනිසුන් එය තරණය කරනු ඇත, පාරාදීසය ඉන් ඔබ්බට ය. අපි අල්ලාහ්ගෙන් ඉල්ලා සිටින්නේ අපව ආරක්ෂිතව තබාගෙන එය ආරක්ෂිතව තරණය කිරීමට අපට හැකියාව ලබා දෙන ලෙසයි.
  5. අල්-බර්බහාරි මෙසේ පැවසීය: “අපි නිරය හරහා සිරත් විශ්වාස කරමු; අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ සිරත් මත ගමන් කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති කවුරුන් හෝ එය තරණය කරනු ඇත, අල්ලාහ් කැමති අය නිරයට වැටෙනු ඇත. ඔවුන්ගේ ඇදහිල්ලට සරිලන ආලෝකයන් ඔවුන්ට ලැබෙනු ඇත.”
  6. Ibn Abi Zayd al-Kayrawani මෙසේ පැවසීය: “සිරාත් සැබෑ ය, මිනිසුන් ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන්ට අනුකූලව එය තරණය කරනු ඇත. සමහරක් ගැලවීම ලැබුවත්, ඔවුන් නිරයේ ගින්නෙන් ගැලවෙන වේගය අනුව වෙනස් වේ. ඒ වගේම සමහර අයගේ ක්‍රියා නිසා ඔවුන්ව ඒ තුළට වැටෙනවා.”

සිරත්

අයි හි ලක්ෂණ. සිරාත් ලිස්සන සුළු වනු ඇත:

එය අබු සයිද් අල්-ඛුද්රි (රළියල්ලාහු අන්හු) තුමාගෙන් විස්තර කරන ලදී, "අපි, 'අල්ලාහ්ගේ දූතයාණනි, පාලම කුමක්ද?' ඔහු පැවසුවේ, 'සිනිඳු සහ ලිස්සන සුළු ස්ථානයක්'" 

මූලාශ්‍ර ග්‍රන්ථය - බුහාරි, මුස්ලිම්

"සිනිඳු සහ ලිස්සන සුළු තැනක්" යන වචන වලින් අදහස් වන්නේ මිනිසුන්ගේ පාද ලිස්සා යන ස්ථානයක් බවයි.

ii එහි කොකු ඇති පැති දෙකක් හෝ දාර ඇත: එය අබු හුරෙයිරා සහ හුඩයිෆා (රළියල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණන්ගෙන් විස්තර කරන ලද අතර, නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ මෙසේ පැවසූහ . සිරත්ට අත්හිටවූ කොකු, ඔවුන්ට අණ කරන අය අල්ලා ගැනීමට අණ කරනු ලැබේ. (මුස්ලිම්)

එය අබු සයිද් අල්-ඛුද්රි (රළියල්ලාහු අන්හු) තුමාගෙන් විස්තර කර ඇත, "අපි කිව්වා, 'අල්ලාහ්ගේ දූතයාණෙනි, පාලම කුමක්ද? ඔහු පැවසුවේ: සිනිඳු හා ලිස්සන සුළු ස්ථානයක්, එහි ඇති නජ්ද්හි අල්-සදාන් ලෙස හඳුන්වනු ලබන කටු වැනි කොකු සහ කරල් සහ පැතලි, යකඩ කොකු වේ.' (අල්-බුහාරි, මුස්ලිම්)

එය දූතයාගෙන් අබු හුරෙයිරා (රලි) තුමාගෙන් විස්තර විය. අල්ලාහ්ගේ (අල්ලාහ්ගේ ආශිර්වාදය සහ සාමය ඔහුට ලැබේවා), "එය මත, අල්-සදාන්ගේ කටු වැනි කොකු තිබේ, හැර ඒවා කොතරම් විශාලදැයි අල්ලාහ් හැර වෙන කිසිවෙකු දන්නේ නැත." (අල්-බුහාරි, මුස්ලිම්)

ඉබන් බට්ටල් පැවසුවේ, "'නිරයේ කොකු (කලලිබ්) ඇත' යන වචන සම්බන්ධයෙන්; කලලිබ් යනු කළුබ් යන්නෙහි බහු වචන වන අතර එය කම්මල්කරුවා ගින්නෙන් යකඩ අහුලා ගන්නා පයින්සර් වේ. Khatatif යනු ඛුටාෆ් යන්නෙහි බහුවචනයයි, එය යමෙකුට දේවල් අදින්නට හැකි වක්‍ර කෙළවරක් සහිත යකඩ දණ්ඩකි... කටු හොඳින් හඳුනයි. ඒවා තියුණු හා උල් වූ අතර ඒවා හරහා ගමන් කරන සෑම දෙයක්ම සීරීමට ලක් කරයි.

Abu'l-'Abbas al-Qurtubi පැවසුවේ, "Al-sa'dan යනු විශාල කටු සහිත ශාකයකි, එහි කටු කොකු වැනිය."

ඇදහිලිවන්තයන් සිරාත් මතින් ගමන් කිරීම සහ ඔවුන් කුහකයන්ගෙන් වෙනස් වීම

ඉබ්නු රාජාබ් පැවසුවේ, “මිනිසුන් අල්ලාහ්ට පමණක් නමස්කාර කරන, කිසිම ආකාරයකින් හවුල්කරුවෙකු හෝ හවුල්කරුවෙකු නොමැතිව ඇදහිලිවන්තයන් ලෙසත්, අන් අයට නමස්කාර කරන බහුදේවවාදීන් ලෙසත් බෙදනු ඇති බව ඔබ තේරුම් ගත යුතුය. අල්ලාහ් හැර. බහුදේවවාදීන් සම්බන්ධයෙන් ගත් කල, ඔවුන් සිරත් පසුකර නොයනු ඇත; ඒ වෙනුවට ඔවුන් සිරත් තැබීමට පෙර ගින්නට වැටෙනු ඇත.

ප්‍රතික්ෂේප කරන්නන්ගෙන් සහ බහුදේවවාදීන්ගෙන් සෑම කණ්ඩායමක්ම මෙලොව වන්දනා කළ දේ අනුගමනය කරනු ඇත, ඔවුන් තම නමස්කාර වස්තූන් සමඟ ගින්නට වැටෙනු ඇත, සහ පිටතින් අල්ලාහ්ට පමණක් නමස්කාර කළ අය හැර ඉන් පසු කිසිවෙක් ඉතිරි නොවනු ඇත. ඔවුන් මෙම උම්මාවේ හෝ වෙනත් ජාතීන්ගේ අවංක ඇදහිලිවන්තයන් හෝ කුහකයින් වේවා. එවිට මුනාෆික්වරුන් සුජූද් කිරීම ප්‍රතික්ෂේප කිරීමෙන් ඇදහිලිවන්තයන් ගෙන් කැපී පෙනෙන අතර, විශ්වාසවන්තයින්ට දෙනු ලබන ආලෝකයෙන් ඔවුන් ඔවුන්ගෙන් වෙන් කරනු ලැබේ.

අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, (අර්ථයේ අර්ථකථනය) පවසයි .විශ්වාස කරන පිරිමින් සහ විශ්වාසවන්ත කාන්තාවන්, ඔවුන්ගේ ආලෝකය ඔවුන්ට ඉදිරියෙන් සහ ඔවුන්ගේ දකුණු පසින් ගලා යන බව ඔබ දකින දිනය මතක තබා ගන්න. ඔවුන්ට කියනු ඇත: අද ඔබට ප්‍රීතිමත් ආරංචියක්: ගංගා ගලා බසින උද්‍යාන, එහි සදාකාලිකව පවතිනු ඇත. ඒක තමයි උත්තරීතර ජයග්‍රහණය. එදින, කුහක පිරිමින් සහ කුහක කාන්තාවන් විශ්වාසවන්තයින්ට මෙසේ කියනු ඇත: ඔබ අප වෙනුවෙන් රැඳී සිටින්න, එවිට ඔබේ ආලෝකය අපට ලැබෙනු ඇත. එය කියනු ඇත: ආපසු ගොස් වෙනත් තැනක ආලෝකය සොයන්න. එවිට ඔවුන් අතර පවුරක් පිහිටුවනු ලැබේ, එහි දොරටුවක් ඇත, එහි ඇතුළත දයාව ද පිටතින් දඬුවම් ද ඇත. කුහකයෝ ඇදහිලිවන්තයන් අඬගසති: අපි ඔබ සමඟ සිටියේ නැද්ද? ඔවුන් පවසනු ඇත: ඔව්, නමුත් ඔබ ව්‍යාකූලත්වයට සහ පරීක්ෂාවට යටත් විය, ඔබ අපට යම් විපතක් සිදු වන තෙක් බලා සිටියා, ඔබ සැක කළා, අල්ලාහ්ගේ නියෝගය ක්‍රියාත්මක වන තුරු ඔබ බොරු බලාපොරොත්තුවලින් රැවටුණා. මෙසේ රවටන්නා වූ ෂෙයිතාන් අල්ලාහ් සම්බන්ධයෙන් ඔබව රැවටුවේය. එබැවින් අද දින කුහකයිනි, ඔබලාගෙන් හෝ ප්‍රතික්ෂේප කරන්නන්ගෙන් කිසිඳු වන්දියක් පිළිගනු නොලැබේ. ඔබේ වාසස්ථානය නිරය වනු ඇත; ඔබ අයත් වන්නේ එයයි - අවාසනාවන්ත ගමනක අවසානය."

(අල්-හදීඩ් 57:12-15)

අල්-සාදි පැවසුවේ, “මෙහි අල්ලාහ් පවසන්නේ, ඇදහිල්ලේ ගුණය ඉස්මතු කර දැක්වීම සහ ඇදහිලිවන්තයන් ඔවුන්ගේ ඇදහිල්ලෙන් කෙතරම් සතුටු වනු ඇත්ද යන්නයි. මළවුන් කෙරෙන් නැගිටුවන දිනය: ' විශ්වාසවන්ත පිරිමින් සහ විශ්වාසවන්ත කාන්තාවන්, ඔවුන්ගේ ආලෝකය ඔවුන්ට ඉදිරියෙන් සහ ඔවුන්ගේ දකුණු පසින් ගලා යන බව ඔබ දකින දිනය සිහි කරන්න.' (al-Hadid 57:12)එනම්, නැවත නැඟිටීමේ දිනයේ, ... මිනිසුන් අඳුරේ සිටින විට, සහ සිරත් නිරය මත පිහිටුවා ඇති විට, එම අවස්ථාවේ දී ඔබ විශ්වාස කරන පිරිමින් සහ විශ්වාසවන්ත කාන්තාවන් ඔවුන්ගේ ආලෝකයෙන් දකිනු ඇත. ඔවුන්ට ඉදිරියෙන් සහ ඔවුන්ගේ දකුණු පසින් ගලා බසින ඔවුන් තම ඇදහිල්ලෙන් සහ ආලෝකයෙන් එම දුෂ්කර හා බියජනක තත්වය තුළ ගමන් කරනු ඇත, ඒ සෑම කෙනෙකුම ඔහුගේ ඇදහිල්ලේ මට්ටමට අනුව, එම අවස්ථාවේදී ඔවුන්ට ශ්‍රේෂ්ඨතම ශුභාරංචිය ලැබෙනු ඇත. ඔවුන්ට කියනු ලැබේ,' අද දවසේ ඔබට ප්‍රීතිමත් ආරංචියක්: ගංගා ගලා යන උද්‍යාන, එහි සදහටම රැඳී සිටීම එයයි උත්තරීතර ජයග්‍රහණය'

(අල්-හදීඩ් 57:12)

කෛරාටිකයන් විශ්වාස කරන්නන්ගේ ආලෝකය දකින විට. ඇවිදින්න, ඔවුන්ගේම ආලෝකය නිවා දමා ඔවුන් අන්ධකාරයේ ව්යාකූල වූ විට, ඔවුන් ඇදහිලිවන්තයන්ට කියනු ඇත:'අපි එනතුරු රැඳී සිටින්න, එවිට අපට ඔබේ ආලෝකය ලැබෙනු ඇත'එනම්, අපට අල්ලා ගැනීමට හැකි වන පරිදි වේගය අඩු කරන්න. ඔබ සමඟ නැඟිට ඔබේ ආලෝකයෙන් ටිකක් ලබා ගන්න, එයින් අපට ඇවිදින්නට සහ දඬුවමෙන් ගැලවීමට. නමුත්ඔවුන්ටකියනු ඇත'ආපසු ගොස් වෙනත් තැනක ආලෝකය සොයන්න', එනම් එසේ කළ හැකි නම්. නමුත් ඇත්ත වශයෙන්ම එය කළ නොහැකි වනු ඇත; ඒ වෙනුවට එය සම්පූර්ණයෙන්ම කළ නොහැකි වනු ඇත. එනම් ඇදහිලිවන්තයන් සහ කුහකයින් අතරපවුරක් පිහිටුවනු ලැබේඑය ශක්තිමත් සහ නොබිඳිය හැකි බාධකයක් වනු ඇත, දොරටුවක් ඇති, එහි ඇතුළත දයාව ඇත - එය ඇදහිලිවන්තයන් සිටින පැත්ත වනු ඇත , පිටත දඬුවම් ඇත - එය කුහකයින් සිටින පැත්ත වේ. කෛරාටිකයන් ඇදහිලිවන්තයන් අමතා, ඔවුන්ගෙන් අයැද, අනුකම්පාව ඉල්ලා, පෙර සංසාරයේ 'අපි ඔබ සමඟ නොසිටියේද' කියා, 'ලා ඉලාහ ඉල්ලල්ලාහ් (අල්ලාහ් හැර නැමදීමට සුදුස්සෙක් නැත)' කියමින්, යාඥා කරයි. , නිරාහාරව සිටීම, ජිහාද් කිරීමට උත්සාහ කිරීම සහ ඔබ කළ දේ කරන්නේද? ඔවුන් පවසනු ඇත: 'ඔව් , ඔබ ඇත්ත වශයෙන්ම පෙර ලෝකයේ අප සමඟ සිටියා, අප කළාක් මෙන් පිටතින් පෙනී සිටියත්, ඔබේ ක්‍රියාවන් කුහකයන්ගේ ක්‍රියා, ඇදහිල්ලෙන් හා හොඳ අවංක චේතනාවෙන් තොර විය. ඔබ ව්‍යාකූලත්වයට සහ පෙළඹවීම්වලට යටත් වෙනවා වෙනුවට , (අපට යම් විපතක් සිදු වන තුරු) ඔබ බලා සිටියා, ඔබ සැක කළා , එනම්, සැකයට භාජනය නොවන අල්ලාහ් පුරෝකථනය කළ දේ ඔබ සැක කළා. අල්ලාහ්ගේ නියෝගය සිදු වන තුරු, එනම් ඔබ එම දොස් පැවරිය යුතු තත්වයේ සිටියදී ඔබ වෙත මරණය පැමිණෙන තුරු ඔබේ ඇදහිල්ල ගැන නිශ්චිතව නොසිටි නමුත්, විශ්වාසවන්තයින් හා සමානව ඔබ ලබා ගැනීමට බලාපොරොත්තු වූ විට ඔබ බොරු බලාපොරොත්තුවලින් රැවටුණා.

(ෂෙයිතාන්) රැවටිලිකාරයා අල්ලාහ් සම්බන්ධයෙන් ඔබව රැවටුවේය , මන්ද එය ඔබට අවිශ්වාසය සහ සැකය සාධාරණ ලෙස පෙනුනේ ෂෙයිතාන්ය, ඔබ එම සැකයෙන් සෑහීමකට පත් විය, ඔබ ඔහුගේ පොරොන්දුව විශ්වාස කර ඔහු කී දේ විශ්වාස කළේය. එබැවින් අද දින ඔබලාගෙන් හෝ ප්‍රතික්ෂේප කරන්නන්ගෙන් කිසිඳු වන්දියක් පිළිගනු නොලැබේ . ඔබ පොළොවේ බරැති රත්තරන් හා තවත් බොහෝ දේ කප්පම් වශයෙන් ඔප්පු කළත්, එය ඔබෙන් පිළිගන්නේ නැත. ඔබගේ වාසස්ථානය නිරය වනු ඇත; ඔබ අයිති එහි වන අතර එය ඔබව රැකබලා ගන්නා අතර ගින්නෙන් අවාසනාවන්ත ගමනක අවසානය ඔබව සාදරයෙන් පිළිගනී. අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, (අර්ථයේ අර්ථකථනය) පවසයි, "අහෝ, අල්ලාහ් නබිතුමාට සහ ඔහු සමඟ විශ්වාස කරන්නන්ට නිග්‍රහ නොකරන දිනයක. ඔවුන්ගේ ආලෝකය ඔවුන්ට ඉදිරියෙන් සහ ඔවුන්ගේ දකුණු පසින් ගලා එනු ඇත. අපගේ ස්වාමීනි, අපට අපගේ ආලෝකය සම්පූර්ණ කර අපට සමාව දෙනු මැනව. ( අල්-තහ්රිම් 57:8) මුජාහිඩ්, අල්-දහ්හක්, අල්-හසන් අල්-බස්රි සහ තවත් අය පැවසුවේ, 'මලවුන් කෙරෙන් නැගිටුවන දිනයේදී, කුහකයින්ගේ ආලෝකය නිවී ගොස් ඇති බව ඔවුන් දුටු විට විශ්වාස කරන්නන් මෙය පවසනු ඇත. . මිනිසුන් සිරත් අයි තරණය කරන්නේ කෙසේද?

අල්ලාහ් සෑම පුද්ගලයෙකුටම ඔහුගේ ක්‍රියාවන් අනුව ආලෝකයක් ලබා දෙනු ඇත: එය 'අබ්දුල්ලාහ් ඉබ්න් මස්'උද්ගෙන්, නබි (අල්ලාහ්ගේ ආශීර්වාදය සහ සාමය ඔහුට අත් වේවා) තුමාගෙන් විස්තර කර ඇත, ඔහු පැවසුවේ, "අල්ලාහ් ඔවුන්ට ඔවුන්ගේ ආලෝකය ලබා දෙන්නේය. ඔවුන්ගේ ක්රියාවන්. ඔවුන්ගෙන් සමහරෙකුට විශාල කන්දක් මෙන් ආලෝකය දෙනු ලැබේ. ඔවුන්ගෙන් සමහරක් ආලෝකයට වඩා කුඩා ආලෝකයක් දෙනු ලැබේ; ඔවුන්ගෙන් සමහරෙකුගේ අත්වල තල් ගස් වැනි ආලෝකයක් දෙනු ලැබේ. ඔවුන්ගෙන් සමහරෙකුට ඊට වඩා කුඩා දෙයක් ලබා දෙනු ඇත, ඔවුන්ගෙන් අන්තිමයා තම මහපට ඇඟිල්ලට ආලෝකය ලබා දෙන මිනිසෙක් වනු ඇත, එය විටෙක දැල්වෙන අතර විටෙක නිවී යයි; එය දැල්වෙන විට ඔහු ඉදිරියට යන අතර එය නිවී ගිය විට ඔහු නතර වනු ඇත. … අල්ලාහ් පවසනු ඇත: 'සිරාත් තරණය කරන්න,' ඔවුන් ඔවුන්ගේ ආලෝකයට අනුව එය තරණය කරනු ඇත. ඔවුන්ගෙන් ඇතැමෙක් ඇසිපිය හෙළන සැණින් එතෙර වනු ඇත, ඇතැමෙක් අකුණක් මෙන් එතෙර වනු ඇත, සමහරු වලාකුළක් මෙන් එතෙර වනු ඇත, සමහරු උල්කාපාතයක් මෙන් තරණය කරනු ඇත, සමහරු සුළඟ මෙන් තරණය කරනු ඇත, සමහරු එය වේගයෙන් තරණය කරනු ඇත. අශ්වයන්, සමහරු දුවන මිනිසෙකු මෙන් එය තරණය කරනු ඇත, ඔහුගේ පාද මුදුනට ඔහුගේ ආලෝකය ලබා දුන් තැනැත්තා ඔහුගේ අත් සහ කකුල් මත බඩගාගෙන, එක් අතකින් ලිස්සා, අනෙක් අත අල්ලාගෙන, එක් පාදයකින් එය තරණය කරයි ලිස්සා යන අතර අනෙක් පාදය අල්ලාගෙන සිටින අතර, ගින්නෙන් ඔහුගේ පැති දවාලනු ඇත, ඔහු ගැලවෙන තුරු ඔහු එලෙසම පවතිනු ඇත. ඔහු ගැලවීම ලබා එය මත නැගී සිටින විට, ඔහු පවසනු ඇත, 'අල්ලාහ්ට ප්‍රශංසා වේවා, මක්නිසාද අල්ලාහ් මා දුටු පසු එයින් මා ගලවා ගත්තාක් මෙන්, ඔහු වෙන කිසිවෙකුට නොදුන් දේ මට ලබා දී ඇත'"

ii. . කුහකයින්ගේ ආලෝකය නිවා දැමීම: ජබිර් (රළියල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණන් ගෙන් ප්‍රකාශ කරන ලද පරිදි, මළවුන් කෙරෙන් නැගිටුවන දිනයේ මිනිසුන්ගේ පැමිණීම ගැන ඔහුගෙන් විමසන ලදී. ඔහු පැවසුවේ: ජාතීන් ඔවුන්ගේ පිළිම සහ ඔවුන් නමස්කාර කළ දේ එකින් එක කැඳවනු ලැබේ. එවිට අපගේ ස්වාමීන් වහන්සේ ඊට පසු අප වෙත පැමිණ මෙසේ කියනු ඇත: 'ඔබ බලා සිටින්නේ කවුද? ‘අපි අපගේ ස්වාමියා එනතුරු බලා සිටිමු’ යි ඔවුන් පවසනු ඇත. ‘මම ඔබේ ස්වාමියා වෙමි’යි ඔහු පවසනු ඇත. 'අපි ඔබ දෙස බලන තුරු නොවේ' කියා ඔවුන් පවසනු ඇත. ඔහු ඔවුන්ට සිනහවෙන් පෙනී සිටිනු ඇත. එවිට ඔහු ඔවුන් සමඟ පිටත් වන අතර ඔවුන් ඔහුව අනුගමනය කරනු ඇත, ඔවුන් සෑම කෙනෙකුටම - කුහකයෙකු හෝ ඇදහිලිවන්තයෙකුට - ආලෝකයක් ලබා දෙනු ඇත, එවිට ඔවුන් ඔහුව අනුගමනය කරනු ඇත. නිරයට උඩින් ඇති පාලමක් මත කොකු සහ කරල් ඇති අතර, අල්ලාහ් කැමති අය අල්ලා ගනු ඇත. එවිට කුහකයන්ගේ ආලෝකය නිවී ඇදහිලිවන්තයන් ගැලවීම ලැබෙනු ඇත. පළමු පිරිස ගළවන්නේ සඳ මෙන් මුහුණ පිරුණු කල්හි, ගණන් නොගන්නා හැත්තෑ දහසකි. එවිට ඔවුන් පසුපස යන අය අහසේ දීප්තිමත්ම තාරකාවන් හා සමාන වනු ඇත. (මුස්ලිම්)

iii. සිරතය තරණය කිරීමේදී මිනිසුන්ගේ වේගයේ විවිධත්වය: මිනිසුන් තම ධාර්මික ක්‍රියාවන්ට අනුව ඔවුන්ට ලබා දෙන ආලෝකයේ ප්‍රබලතාවයේ වෙනස්කම් නිසා සිරත් තරණය කරන වේගය අනුව වෙනස් වේ.

අබ්දුල්ලාහ් ඉබ්න් මස්වුද් විස්තර කළේ නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ මෙසේ පැවසූහ: “ඔවුන් කඩුවක දාරය වැනි සිනිඳු සහ ලිස්සන සුළු සිරත් තරණය කරනු ඇත. එය කියනු ඇත: 'ඔබේ ආලෝකය අනුව ඔබම ගලවා ගැනීමට ගමන් කරන්න.' ඔවුන්ගෙන් සමහරෙක් උල්කාපාතයක් මෙන් එය තරණය කරනු ඇත, සමහරු ඇසිපිය හෙළන සේ එය තරණය කරනු ඇත, සමහරු සුළඟ මෙන් එය තරණය කරති, සමහරු දුවන මිනිසෙකු මෙන් එය තරණය කරති. මහපට ඇඟිල්ලේ ආලෝකය ඇති තැනැත්තා එය තරණය කරන තෙක්, එක් අතකින් ඇදගෙන අනෙක් අතින් අල්ලාගෙන, එක් පාදයක් ඇදගෙන අනෙක් පාදයෙන් අල්ලාගෙන සිටින තුරු, ඔවුන් ඔවුන්ගේ ධර්මිෂ්ඨ ක්‍රියාවලට අනුව එය තරණය කරනු ඇත. ඔහුගේ පැති ගිනිබත් කරන්න. එවිට ඔවුන් ගැලවීම ලබනු ඇත, ඔවුන් ගැලවීම ලැබූ විට ඔවුන් මෙසේ කියනු ඇත: 'අපි ඔබව දැකීමට සැලැස්වීමෙන් පසු ඔබෙන් අපව ගලවා ගත් අල්ලාහ්ට ප්‍රශංසා වේවා. අල්ලාහ් අන් කිසිවකුට නොදුන් දේ අපට ලබා දී ඇත.’ (අල්-තබරානි, අල්-හකිම්, අල්-දරකුත්නි; සහීහ්)

අබු සයීද් අල්-කුද්‍රි පැවසූ බව ප්‍රකාශ කර ඇත, "නබි (ආශිර්වාද සහ අල්ලාහ්ගේ ශාන්තිය ඔහුට ලැබේවා) "එවිට පාලම ගෙනැවිත් අපායේ මුදුනට ඉහළින් පිහිටුවනු ඇත." අපි, 'අල්ලාහ්ගේ දූතයාණනි, පාලම කුමක්ද?' ඔහු පැවසුවේ, 'අල්-සදාන් ලෙස හඳුන්වන නජ්ද්හි කටු වැනි කොකු සහ කරල් සහ පැතලි, යකඩ කොකු ඇති සිනිඳු හා ලිස්සන ස්ථානයකි. ඇදහිලිවන්තයන් ඇසිපිය හෙළන තරම්, විදුලි කෙටීම් මෙන්, සුළඟ මෙන්, වේගවත්ම අශ්වයන් හා ඔටුවන් මෙන් එගොඩ වනු ඇත. සමහර අය සීරීමට ලක් වූ පසු බේරෙනු ඇත, තවත් සමහරක් නිරයේ ගින්නෙහි ගොඩගැසෙනු ඇත.' (අල්-බුහාරි, මුස්ලිම්)

අබු හුරෙයිරා (රළියල්ලාහු අන්හු) නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ විස්තර කළහ. ඔහු මත) පැවසුවේ, "ඔබේ නබිතුමා සිරාත් මත සිටගෙන, 'ස්වාමීනි, ආරක්ෂාව දෙන්න, ආරක්ෂාව දෙන්න' යැයි පවසති. එවිට බඩගාමින් පමණක් ගමන් කළ හැකි මිනිසෙක් පැමිණෙන තුරු මිනිසුන්ගේ ක්‍රියා අසාර්ථක වනු ඇත.” (මුස්ලිම්)

අබු සයිඩ් අල්-ඛුද්රි (රළියල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ විස්තර කළේ, “... අන්තිමයා එය (පාලම මතින් ඇදගෙන යන්නාක් මෙන්) තරණය කරයි. ).” (අල්-බුහාරි)

අවංකකම සහ ඥාති සබඳතා සිරාත් මත පවතිනු ඇත , එය ජනතාව ගැන සඳහන් කරන විට, නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණන්ගෙන් අබු හුරෙයිරා සහ හුදයිෆා (රළියල්ලාහු අන්හු) ගෙන් විස්තර කරන ලදී. ආදම්, පසුව ඊබ්‍රාහිම්, පසුව මූසා, පසුව ඊසා, පසුව මුහම්මද් (අල්ලාහ්ගේ ආශීර්වාදය සහ සාමය ඔහුට ලැබේවා) වෙත ගොස්, ඔහු පැවසුවේ, “විශ්වාසය (අල්-අමානා) සහ ඥාති සබඳතා (අල්-රහීම්) වනු ඇත. යවනු ලබන අතර, ඔවුන් සිරත් දෙපස දකුණට සහ වමට හිටගනු ඇත. (මුස්ලිම්)

ඉබ්නු හජාර් පැවසුවේ, “එයින් අදහස් කරන්නේ මිනිසුන් ඔවුන් කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ යුතු බවත් ඔවුන් ගැන සැලකිලිමත් විය යුතු බවත් නියම කරන ඔවුන්ගේ ශ්‍රේෂ්ඨ තත්ත්වය සහ වැදගත්කම නිසා ඥාතිත්වයේ විශ්වාසය සහ බැඳීම් විශ්වාසවන්ත අය සමඟ ගනුදෙනු කිරීමට එහි රැඳී සිටීමයි. ද්‍රෝහීන්, ඥාති සබඳතා තහවුරු කළ අය සහ ඒවා කපා දැමූ අය, ඔවුන් තම අයිතිවාසිකම් ඉටු කළ අය වෙනුවෙන් අයැද සිටින අතර ඔවුන් නොසලකා හැරිය අයට එරෙහිව සාක්ෂි දෙනු ඇත.

අල්-ටිබි පැවසුවේ, "විශ්වාසය (අමානා) යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ ප්‍රධාන අමානා විය හැකි අතර, එය අල්ලාහ් මහිමයට පත් කර උසස් කරනු ලබන වාක්‍යයේ සඳහන් වේ (අර්ථයේ අර්ථ නිරූපණය), " නියත වශයෙන්ම අපි අහසට, පොළොවට සහ කඳුවලට භාරය පිරිනැමුවෙමු, නමුත් ඔවුන් එය භාර ගැනීම ප්‍රතික්ෂේප කළ අතර මිනිසා එය භාර ගත්තේය. ( අල්-අහ්සාබ් 33:72)


තවද, ඥාති සබඳතා යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ සියලු මිනිසුන්ට කරුණාව පෙන්වන ඥාති සබඳතාවේ ප්‍රධාන බැඳීම් විය හැකිය, එය අල්ලාහ් මහිමයට පත් වූ හා උත්තරීතර වූ (අර්ථයේ අර්ථ දැක්වීම) යන වැකියේ සඳහන් වේ. " මනුෂ්‍ය වර්ගයා, ඔබව තනි ආත්මයකින් මවා, එයින් තම සහකරුවා මවා, ඔවුන් දෙදෙනාගෙන් අසංඛ්‍යාත ස්ත්‍රීන් හා පුරුෂයන් දුරදිග ගිය ඔබේ දෙවියන්ට බිය වන්න. ඔබ ඔබේ අන්‍යෝන්‍ය අයිතිවාසිකම් ඉල්ලා සිටින අල්ලාහ්ට බිය වන්න. ඔබේ ඥාති සබඳතා ගැන සැලකිලිමත් වන්න." ( අල්-නිසා 4:1)

අල්ලාහ්ගේ අණේ වැදගත්කම සහ ඔහුගේ මැවීම කෙරෙහි අනුකම්පාව දැක්වීමේ වැදගත්කම හදීසයෙන් ඉස්මතු කරයි, මෙම කරුණු දෙක ඉස්ලාමයේ දෙපැත්තම ආවරණය කරයි, එනම් සෘජු මාර්ගය (සිරාත්) වන අතර, ඒවා පුද්ගලයෙකුගේ ඇදහිල්ලේ ශක්තිමත් බව සහ ඉස්ලාමයට ඔහුගේ කැපවීම පෙන්නුම් කරයි. ”

සිරාත් තරණය කළ පළමු තැනැත්තා

නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණන් වනු ඇත, පසුව ඔහුගේ උම්මා.

නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ පැවසූ බව අබු හුරෙයිරා විස්තර කරයි ,

“එවිට සිරත් නිරය මත පිහිටුවනු ලබන අතර, ඔහුගේ උම්මාව සමඟ එය තරණය කරන දූතයන්ගෙන් පළමුවැන්නා මම වෙමි. එදින, රසූල්වරුන් හැර අන් කිසිවකු කතා නොකරන අතර, රසූල්වරුන්ගේ වචන වනුයේ: 'අල්ලාහ්, ආරක්ෂාව ලබා දෙන්න, ආරක්ෂාව ලබා දෙන්න!' 

(අල්-බුහාරි, මුස්ලිම්)

ඉබ්නු උතයිමින් පැවසුවේ, “සිරාත් තරණය කළ පළමු අනාගතවක්තෘවරයා මුහම්මද් (අල්ලාහ්ගේ ආශීර්වාදය සහ සාමය ඔහුට වේවා), එසේ කරන ජාතීන්ගෙන් පළමුවැන්නා ඔහුගේ උම්මා වනු ඇත.”

එය තරණය කරන පළමු මිනිසුන් දුප්පත් මුහාජිරින් වනු ඇත,

යුදෙව් රබ්බි කෙනෙක් නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණන් ගෙන් මෙසේ ඇසූ බව තව්බාන් හි සඳහන් වේ: පෘථිවිය වෙනත් පොළවකට වෙනස් වන දින මිනිසුන් සිටින්නේ කොහේද? සහ අහස (එසේම)? අල්ලාහ්ගේ දූතයා (අල්ලාහ්ගේ ආශිර්වාදය සහ සාමය ඔහුට ලැබේවා) පැවසුවේ, "ඔවුන් පාලම අසල (එය තරණය කිරීමට පෙර) අන්ධකාරයේ සිටිනු ඇත." ඔහු පැවසුවේ: (පාලම) තරණය කරන පළමු මිනිසුන් කවුරුන්ද? ඔහු පැවසුවේ "දුප්පත් මුහාජිරින්" 

(මුස්ලිම්)

අල්-නවවි පැවසුවේ, "'ඔවුන් පාලම අසල අන්ධකාරයේ සිටිනු ඇත' - මෙහි අදහස් කරන්නේ සිරත් ය. නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ පැවසූ බව අබු හුරෙයිරා සහ හුඩයිෆා ඉබ්න් අල්-යමාන් (රළියල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ ප්‍රකාශ කළහ, “ඔබේ නබිතුමා සිරාත් මත සිටගෙන, 'අනේ ස්වාමීනි, ආරක්ෂාව දෙන්න. ආරක්ෂාව දෙන්න.' "

(මුස්ලිම්)

අල්-නවාවි පැවසුවේ, “මෙය ඔවුන්ගේ අනාගතවක්තෘවරුන් මිනිසුන් කෙරෙහි දක්වන මහා දයාව සහ දයාව පෙන්නුම් කරන අතර, ඔවුන්ගේ කන්නලව් පරලොව එක් එක් අදියර සඳහා සුදුසු වනු ඇත, මන්ද ඔවුන් සෑම අදියරකදීම එයට සුදුසු අයැදීමක් ඉදිරිපත් කරනු ඇත. තවද අල්ලාහ් හොඳින්ම දනී.”

= ගැලවීම ලැබූ සහ විනාශයට පත් වූ

නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ සිරත් තරණය කිරීමෙන් පසු මිනිසුන්ගේ ඉරණම පහත සඳහන් දේ ඇතුළුව බොහෝ හදීස්වල පැහැදිලි කළහ:

එය අබු සයිද් අල්-කුද්රි (අල්ලාහ් සතුටු වේවා) ගෙන් විස්තර කරන ලදී. ඔහු සමඟ) නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමාණෝ පැවසූ පරිදි, මිනිසුන් සිරත් තරණය කරන්නේ කෙසේදැයි විස්තර කිරීමෙන් පසු, “සමහරු ආරක්ෂිතව හා හොඳින් තරණය කරනු ඇත, සමහරක් සීරීමට ලක් කරනු ලැබේ, සමහර ඒවා ගොඩගැසෙනු ඇත. නිරයේ ගින්න."

(අල්-බුහාරි)

තවත් වාර්තාවකට අනුව: "සමහරු ආරක්ෂිතව සහ ශබ්දයෙන් එගොඩ වනු ඇත, සමහරක් සීරීමට ලක් කරනු ලැබේ, පසුව අතහැර දමනු ඇත, සමහරක් නිරයේ ගින්නෙහි ගොඩගැසෙනු ඇත."

(මුස්ලිම්)

අල්-නවවි පැවසුවේ, "'සමහරක් ආරක්ෂිතව හා හොඳින් තරණය කරනු ඇත, සමහරක් සීරීම් කරනු ලැබේ, පසුව අතහැර දමනු ඇත, සමහරක් නිරයේ ගින්නෙහි ගොඩගැසෙනු ඇත.' එයින් අදහස් කරන්නේ ඔවුන් කණ්ඩායම් තුනක් වනු ඇති බවයි: එක් කණ්ඩායමක් ගැලවීම ලබන අතර කිසිඳු හානියක් සිදු නොවේ; තවත් කණ්ඩායමක් සීරීමට ලක් වී පසුව මුදා හැර බේරා ගනු ලැබේ; සහ නිරයට ඇද දමනු ලබන කණ්ඩායමක්.”

මෙසේ සිරතය හරහා ගමන් කරන්නන් පහත පරිදි වර්ග තුනකින් යුක්ත වේ:
  1. ගැලවීම ලබන්නෝ, නොකැළැල් වන්නෝ ය: මෙබඳු පුද්ගලයෝ ඔවුන්ගේ යහපත් ක්‍රියාවන්ට අනුරූපව සිරාට මහත් ආලෝකයක් දෙනු ලබන්නෝ වෙති. ඔවුන් විශාල වේගයකින් එය තරණය කරනු ඇත.
  1. ආරම්භයේ සිටම විනාශයට පත් වූවන්: මෙම වර්ගයේ මිනිසුන් කුහකයින් වන අතර, අල්ලාහ්, ඔහු මහිමයට හා උසස් බවට පත් වේවා, ඔවුන් සිරත් මත පිටත් වන පරිදි ආලෝකයක් ලබා දෙයි, එවිට ඔවුන්ගේ ආලෝකය නිවී යනු ඇත. ඔවුන්ගේ හිස මත නිරයට වැටෙනු ඇත. අල්ලාහ්ගේ ඒකීයභාවය තහවුරු කළ අය අතරින් පව්කාරයින්ට සහ දුෂ්ටයන්ටද එයම සිදුවනු ඇත. තවද අල්ලාහ් හොඳින්ම දනී.
  1. අනෙක් දෙපිරිස අතරට එන අය, එවිට අනතුරට පත්වන්නේ ගැලවීමයි: මේ වර්ගයේ අය යම් යම් පව්කම් කළ අයයි. කොකු ඔවුන්ව සීරීමට හා ඔවුන්ගේ ශරීරයට තුවාල කරනු ඇත, පසුව ඔවුන් පළමුව අල්ලාහ්ගේ කරුණාවෙන් සහ දයාවෙන් ගැලවෙනු ඇත, පසුව ඔවුන් මෙලොව ජීවිතයේ යහපත් ක්‍රියාවන්ට පෙර එවූ දෙයෙහි ගුණයෙන්. තවද අල්ලාහ් හොඳින්ම දනී.

පාලම (අල්-කන්තාරා)

අබු සයිද් අල්-ඛුද්රි (රළියල්ලාහු අන්හු) තුමාණෝ අල්ලාහ්ගේ දූතයා (අල්ලාහ්ගේ ආශීර්වාදය සහ සාමය ඔහුට අත්වේවා) මෙසේ පැවසූ බව විස්තර කරයි . “විශ්වාසවන්තයින් ගින්නෙන් ගලවා ගත් පසු, ඔවුන්ව පාරාදීසය සහ නිරය අතර පාලමක රඳවා තබනු ලබන අතර, ඔවුන් පවිත්‍ර වී පවිත්‍ර වන තෙක් ඔවුන් අතර තිබූ ලකුණු මෙලොවදීම විසඳා ගනු ඇත. ඔවුන් පාරාදීසයට ඇතුල් වීමට. මුහම්මද් තුමාගේ ආත්මය කාගේ අතේ තිබේද යන්න ඔවුන්ගෙන් කෙනෙකු විසින් ඔහු මෙලොව වාසය කරනවාට වඩා පහසුවෙන් පාරාදීසයේ ඔහුගේ වාසස්ථානය හඳුනා ගනීවි.”

(අල්-බුහාරි)

ඉබ්නු හජාර් පැවසුවේ හදීසයේ සඳහන් පාලම කොතැනද යන්න පැහැදිලි කරමින්, “පෙනෙන දෙය නම් එය සිරත්හි අනෙක් පැත්තේ, පාරාදීසය දෙසට ගමන් කිරීමයි. එසේත් නැතිනම් එය සිරත් සහ පාරාදීසය අතර වෙනත් ස්ථානයක තිබීම විය හැකිය.

ඉබ්නු උතයිමින් පැවසුවේ, “ඔවුන් සිරත් තරණය කළ පසු, ඔවුන්ව පාරාදීසය සහ නිරය අතර පාලමක් මත සිටුවනු ලබන අතර, එහිදී ඔවුන් අතර ලකුණු රැස් කරනු ලැබේ. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම නැවත නැඟිටීමේ දිනයේ සිටගෙන සිටින ස්ථානයේ සිදුවන ලකුණු සැකසීම හැර වෙනත් දෙයකි. මෙම ලකුණු නිරවුල් කිරීම - සහ අල්ලාහ් හොඳින්ම දන්නා - ඇදහිලිවන්තයන්ගේ හදවත් අමනාපයෙන්, අමනාපයෙන් සහ කෝපයෙන් පිරිසිදු කිරීමට අදහස් කරයි, එවිට ඔවුන් වඩාත් පරිපූර්ණ තත්වයෙන් පාරාදීසයට ඇතුල් වනු ඇත. ඒ මක්නිසාද යත් යමෙකු තමාට වැරදි කළ තැනැත්තා සමඟ ලකුණු සමථයකට පත් කරන විට පවා ඔහුට එරෙහිව වරදක් කළ තැනැත්තා කෙරෙහි යම් අමනාපයක් අනිවාර්යයෙන්ම ඔහුගේ හදවතේ පවතිනු ඇත. නමුත් පාරාදීසයේ වැසියන් ඔවුන් අතර ලකුණු සම්පූර්ණයෙන් නිරවුල් වන තුරු ස්වර්ගයට ඇතුළු නොවනු ඇත, එබැවින් ඔවුන් හොඳම තත්ත්වයේ සිටින විට එයට ඇතුල් වනු ඇත. එබැවින් ඔවුන් පිරිසුදු වී පවිත්‍ර වූ පසු ඔවුන්ට පාරාදීසයට ඇතුළු වීමට අවසර දෙනු ලැබේ.”

උපුටා ගැනීම - dorar.net


උපුටා ගැනීම අවසානයි.



සබැඳි ලිපි මෙහි පහතින් කියවන්න

මෙම පිටුව අවසන් වරට යාවත්කාලීන කළේ:- 2024/04/17

Home       Blog       Updates       Glossary       Help

'යහමග' අඩවිය ඔබට වඩාත් සමීප කරවීම අරමුණු කරගෙන නව මුහුණුවරිකින් හා නිදහස් අඩවියක් ලෙස මෙලෙස ඉදිරිපත් කෙරේ. මෙම අඩවිය සම්බන්ධයෙන් වූ යෝජනා අදහස් විවේචන admin@yahamaga.lk ඊමේල් ලිපිනය වෙත යොමු කරන්න. එය මෙම අඩවියේ ඉදිරි සාර්ථකත්වයට හේතු වනු ඇත...


- යහමග QR Code

- යහමග Mobile App

- යහමග ඉදිරිපත් කිරීම